The Elder Scrolls IV: Oblivion

To rzadkie i niezwykłe osiągnięcie – wielka, otwarta, złożona, szczegółowa gra fabularna, która jest zabawna i przyjemna do oglądania. Oblivion nie tylko zapewnia wszystko, co zyskało serial Elder Scrolls, oddaną lojalność ogromnej rzeszy fanów, ale także znacznie poprawia słabości swojego poprzednika z 2002 roku, Morrowind. Morrowind zdobył uznanie za jedną z najlepszych gier RPG od lat, ale wciągające i długotrwałe doświadczenie, jakie zapewniało, nie było dla wszystkich. Oblivion jest lepszy, tak bardzo, że nawet ci, którzy normalnie nie są zainteresowani grą RPG, powinni mieć trudności z powstrzymaniem się od zamiany w ten wielki, piękny, skrupulatnie stworzony świat.

Seria Elder Scrolls znana jest z samej wielkości i głębokości. Są to gry, w których można się zatracić, spędzać wiele godzin odkrywając świat fantasy, podróżując przez wiele mil lub po prostu szukając drobiazgów, takich jak rzadkie rośliny lub ukryty skarb. Oblivion zasługuje na ten rodowód, wprowadzając cię w ogromny, spójny, wciągający świat. Możesz stworzyć swoją własną postać – możliwości personalizacji wydają się nieograniczone – i odkrywać świat tak, jak chcesz. Musisz wykonać ważne zadanie główne, które zajmie Ci około 40 godzin, aby zakończyć pierwszy raz, ale większość zawartości gry jest peryferyjna do tego głównego zadania. Możesz wykorzenić zło w ukrytych lochach, dołączyć do szeregów w różnych gildiach, odwiedzić wszystkie inne miasta i spróbować rozwiązać wszystkie problemy, rywalizować w długiej serii walk gladiatorów na śmierć, włamać się do czyjegoś domu i okradaj ich we śnie, daj się złapać i staw czoła konsekwencjom, zamień chorobę, która prowadzi do wampiryzmu, a następnie spróbuj znaleźć lekarstwo, kup dom, kradnij konia, zainwestuj w swój ulubiony sklep i, jeśli możesz w to uwierzyć, jest o wiele więcej.

Tak więc zakres treści jest równie niezwykły jak zawsze, ale najważniejsze jest to, że wiele rodzajów rozgrywki w Oblivionie jest dobrze zaprojektowanych i głęboko satysfakcjonujących, nawet jeśli są podejmowane samodzielnie. To główna różnica między tą grą a Morrowind. Może to być gra fabularna, ale możesz zagrać w nią jak w czystą grę akcji, lub jak w grę typu “stealth” lub w grę przygodową, i nadal będzie to gra co najmniej tak dobra, jak nie lepsza od tej które specjalizują się w tym zakresie.

Oblivion wykonuje świetną robotę, szybko wprowadzając cię w te różne aspekty gry, skutecznie angażując cię, a nie przytłaczając. Widzisz świat oczami swojej postaci, ale dostępna jest też perspektywa z tyłu. Najpierw wybierasz nazwę, rasę i płeć swojej postaci, a gra rozpoczyna się od utknięcia w celi lochowej, którą drwi inny współwięźniowiec. Jakimś cudem, zostajesz pochłonięty desperacką próbą ucieczki od cesarza i jego lojalnego orszaku protektorów. Cesarz, wypowiedziany bezbłędnie przez Patricka Stewarta (Star Trek: The Next Generation, X-Men), rozpoznaje cię w złowieszczym śnie i powierza ci poszukiwania jego nieślubnego spadkobiercy. Ale najpierw musisz uciec z kanałów w Cesarskim Mieście. Kiedy przechodzisz przez to podstawowe przeczesywanie lochów, zdarza Ci się niefortunnych poszukiwaczy przygód, ich rzeczy i niektórych ornickich goblinów, więc natychmiast zaczynasz grać z bliska, atakami dystansowymi, magią, skradanie się, zbieraniem zamków, naprawą sprzętu , i więcej. To, jak przetrwasz, zależy od ciebie – równie dobrze można zabijać wrogów niszczycielską magią, bronią lub gołymi rękami, tak jak to jest, gdy się zakradasz lub biegniesz tuż obok nich. I chociaż ustawienie kanalizacji może brzmieć bez wyobraźni, jakość wizualizacji gry, wyjątkowo dobre efekty dźwiękowe w atmosferze i realistyczna fizyka wszystko szybko cię przyciągają.

Wspiera nas sklep dzotczi.pl

Pod koniec tej sekwencji, gra wykonuje sprytne zadanie, zalecając ci klasę postaci na podstawie tego, jak grałeś. Na przykład, jeśli zaatakowałeś wszystkich goblinów, które widziałeś, hakując je toporem, możesz zrobić dobrego barbarzyńcę. Jednak liczne predefiniowane klasy postaci w grze nie są aż tak interesujące, jak możliwość tworzenia własnych niestandardowych klas. Wybory są liczne, ale wyraźnie przedstawione i choć możesz zrobić wszystko, by stworzyć dość bezużyteczny charakter, intuicja z łatwością poprowadzi cię przez skomplikowany proces. Wybierasz specjalizację podstawową – walkę, magię lub ukrycie – wtedy wybierasz kilka podstawowych atrybutów, siedem głównych umiejętności, a nawet znak urodzenia. Zasadniczo wybierasz talenty swojej postaci. Każda postać może użyć każdej umiejętności; to tylko kwestia tego, jak dobrze. Ostatecznie ten proces tworzenia postaci jest bardzo podobny do Morrowinda i ma ten sam genialny projekt: W tej grze wzmacniasz się, ćwicząc i doskonaląc podstawowe umiejętności, a nie zabijając rzeczy i zdobywając punkty doświadczenia.

Nie oznacza to, że możesz grać w Obliviona jak pacyfista, ponieważ główna misja i wiele innych wymaga intensywnej walki. Ale wszystkie walki w tej grze są prawdopodobnie jedną z najlepszych części. Toczące się od stóp do głów walki w zwarciu powodują ostrożne negocjowanie odległości między tobą a twoim przeciwnikiem podczas przełączania pomiędzy szybkimi i potężnymi atakami, czasami pauzując, aby ręcznie odeprzeć ciosy wroga bronią lub tarczą. W szczególności bitwa w zwarciu jest szybsza i bardziej płynna niż w Morrowind, ponieważ w tej grze można było zadawać ciosy przeciwnikom, gdy wciąż wydaje się, że trafiają – w Oblivionie walka wręcz (jak również walka dystansowa) wygląda i czuje się dużo bardziej solidny. Twoi wrogowie są na ogół dość sprytni. Humanoidalni wrogowie będą cię drwili, gdy wygrywają, obracają ogon i uciekają, jeśli zbliżają się do śmierci. Jeśli masz do czynienia z wieloma wrogami, możesz spróbować zbliżyć ich do linii ognia tych z tyłu – ale bądź ostrożny, ponieważ atakujący na odległość będą strzelać, zmuszając cię do unikania i tkania podczas bitwę, zamiast po prostu iść dalej.

Podstępne podejście może być kuszącą alternatywą, ponieważ skradanie się za przeciwnika, kradzieże z kieszeni, a następnie wykańczanie go jednym, śmiertelnym, podstępnym atakiem może być co najmniej tak samo satysfakcjonujące jak zrzucenie go. Do wyboru jest także wiele szkół magicznych. Zestrzel wrogów za pomocą elementarnych zaklęć, przywołaj demoniczną pomoc lub nieziemską broń, ułagodź wrogów w układanie ramion, wyniszczaj najtwardsze potwory w męczące ciosy, które nawet magiczny użytkownik mógłby pobić, stać się niewidzialnym lub naprawdę szybkim, i dalej. na. Niezależnie od tego, czy grasz na Xbox 360, czy na PC, możesz wybrać liczbę zaklęć, przedmiotów i / lub broni, aby uzyskać łatwy dostęp w upale chwili.

Oczywiście w grze jest znacznie więcej niż walka przeciwko wielu przerażająco wyglądającym złym facetom. Po prostu odkrywanie jednego z miast w grze i interakcję z jego ludnością może być niezwykłym doświadczeniem. Postacie nie stoją tak jak w Morrowind; są w harmonogramie, więc rano idą do pracy i kładą się spać w nocy, a ty możesz złapać je z miejsca na miejsce, rozmawiać ze sobą o ostatnich plotkach i tak dalej. Będą traktować cię inaczej, w zależności od twojej osobowości i wyglądu, i możesz zmusić ich do polubienia cię lepiej, używając wszystkiego, od przekupstwa do zabawnej małej minigry perswazji, w której musisz zgadywać na usposobienie drugiej postaci i odpowiednio postępować. Każda linia dialogowa w grze odbywa się w pełnej mowie, a jakość głosu działającego i pisania jest ogólnie doskonała.

Niemal każda postać w każdym mieście jest wyjątkowa, poza ogólnymi strażnikami, których patrolujesz (chociaż strażnicy każdego miasta są różni, ubrani w odpowiednie zbroje i mundury). Nie zawsze jest wiele do powiedzenia każdej z postaci, ale fakt, że w grze jest tyle różnych, realistycznych postaci, jest oszałamiający. To ekscytujące zatrzymać się i porozmawiać z każdą nową osobą, którą poznajesz, zwłaszcza, że ​​wiele z nich może wysłać cię na jakiś quest lub powiedzieć, gdzie możesz go znaleźć. Ich twarze są wyraziste, ich oczy lśnią życiem, a ich usta poruszają się dobrze w mowie. Mogli jednak użyć więcej mowę ciała, ponieważ stoją niemal zupełnie nieruchomo, kiedy do nich mówisz. Niekoniecznie są one najbardziej realistycznie wyglądającymi postaciami w każdej grze, ale są na górze.

Poza tym sposób, w jaki system questów jest zbudowany w Oblivionie, jest ogromnym ulepszeniem sposobu obsługi questów w Morrowind. W tej grze, za każdym razem, gdy otrzymujesz zadanie, otrzymujesz wyraźne podsumowanie tego, o czym jest misja i co powinieneś zrobić lub dokąd powinieneś pójść. Wszystkie twoje oczekujące zadania są wyraźnie wymienione jako część dobrze zaprojektowanego systemu menu gry i możesz ustawić dowolne z nich jako aktywne zadanie, które automatycznie wyznacza twój cel na mapie i daje punkt orientacyjny kompasu do naśladowania. Oznacza to, że nie ma czasu na marnowanie czasu na mylące błądzenie, szukanie właściwej osoby, z którą można porozmawiać lub na następne miejsce.

W rzeczywistości możesz od razu podróżować do wszystkich głównych obszarów metropolitalnych od samego początku lub dowolnych innych punktów orientacyjnych, które odkryłeś wcześniej. Dzięki funkcji “szybkiej podróży” na mapie świata, Oblivion symuluje ilość czasu, jaki zajęłoby Ci wykonanie kopyta z punktu A do punktu B, więc jeśli wolisz szybko teleportować się z jednego miasta do drugiego zamiast iść pieszo lub na koniu, możesz to zrobić. Na początku może to być wstrząsające, zarówno dla fanów Morrowind, jak i dla nowych graczy, ale okazuje się to świetną cechą, która pomaga utrzymać tempo rozgrywki w szybkim tempie … jeśli tak to lubisz. Z pewnością gra nagradza Cię za samodzielne odkrywanie, ponieważ znajdziesz wiele niezbadanych miejsc, które warto odwiedzić. Generalnie sposób, w jaki zbudowany jest system questów, jest idealny, abyś czuł się tak, jakbyś zawsze miał jasno określone cele, ale bez poczucia, że ​​jest on łatwy do zniesienia.

W tej notatce poziom wyzwania w grze jest w porządku, ale możesz dostosować suwak trudności, jeśli chcesz, aby było to łatwiejsze lub trudniejsze. W danym momencie jest tak wiele do zrobienia, że ​​nawet jeśli utkniesz na czymś, zawsze możesz wrócić do niego później i zrobić coś innego, co jest zabawne i satysfakcjonujące. Wyrafinowane wyzwanie gry osiąga się po części dlatego, że wrogowie, których napotkasz na świecie, staną się silniejsi, ale w praktyce nie są tak zmyśleni, jak się wydaje. Coraz mocniejszy w tej grze jest odpowiednio satysfakcjonujący, tak jak w każdej grze fabularnej. Gdy znajdziesz nowy i lepszy ekwipunek lub czary, zdobędziesz mistrzostwo w swoich umiejętnościach i zwiększysz swoje umiejętności, uzyskasz wrażenie, że stajesz się znacznie silniejszy. Jedną z wielkich nowych funkcji w Oblivionie jest to, jak wszystkie różne umiejętności w grze mają różne poziomy opanowania i odpowiadające im profity – na przykład, gdy osiągniesz poziom czeladnika za pomocą broni obuchowej, zyskasz szansę na rozbrojenie przeciwników atak siłowy. Albo czeladnik w strzelaniu z łuku może powiększyć snajpera przeciwnika. Najsilniejsze zaklęcia są ograniczone do mistrzów ich odpowiednich szkół magii i tak dalej. Gdy przejdziesz do wyższej rangi w umiejętności, otrzymasz natychmiastową i znaczącą wypłatę, której nie było w Morrowind, gdzie twoja postać stawała się coraz bardziej subtelna.

Poza tym, główna misja w Oblivionie zawiera solidną fabułę dobrych i złych opowieści, która da ci powód, aby zobaczyć wiele świata i zafascynować się wieloma innymi zajęciami. Wiele z głównych zadań toczy się wokół dobrodusznego, nielegalnego syna cesarza, który został perfekcyjnie wyrażony przez Seana Beana (Władca Pierścieni, Gry Patriotyczne) i jak stajesz się jego zaufanym sprzymierzeńcem w desperackiej próbie uwolnienia świata co właściwie jest inwazją z piekła. Tytuł tej gry odnosi się do piekielnego królestwa, z którego wyłaniają się demony i oblegają kraj Tamriel, a ty zostajesz pochłonięty w środku wysiłku, by go powstrzymać. Podczas gdy ta główna misja nie rozgałęzia się dziko w zależności od usposobienia twojej postaci, możesz to zrobić będąc jednocześnie tak dobrym lub złym lub tak neutralnym chaotycznie, jak chcesz.

Oznacza to, że możesz zdecydować się pomóc spadkobiercy cesarza z dobroci serca lub dla własnych motywów, lub jeśli wcale nie chcesz. W tej grze możesz odgrywać role, coś, co w ostatnich latach ogromna większość gier fabularnych przestała oferować. W przeciwieństwie do gry RPG w trybie multiplayer wypełnionej ludźmi grającymi z charakterem lub typowo liniową japońską grą fabularną, w której jesteś bardziej widzem niż aktywnym uczestnikiem akcji, w Oblivionie świat często odpowiada do ciebie, jak można się spodziewać. Postacie będą pytać, czy czujesz się dobrze, jeśli jesteś chory. Będą witać cię jak bohatera, jeśli uratujesz ich miasto przed jedną z bram niebiańskich, które zagrażają światu. Mogą się na ciebie lękać, jeśli zbliżysz się do nich z wyciągniętą bronią i będą na ciebie krzyczeć i przywoływać strażników, jeśli złapią cię na kradzieży.

Jednak im bardziej wiarygodna jest gra, tym bardziej wiarygodna jest twoja wola i prawdą jest, że sztuczna inteligencja w Oblivionie nie zawsze przynosi dobre show. Możesz włamać się do czyjegoś domu i obudzić go na czacie, a oni będą z tobą rozmawiać, jakby nic się nie wydarzyło. Strażnicy wciąż mogą się nagle pojawić, najwyraźniej bez uprzedzenia, ale prawdopodobnie dlatego, że jeden z nich zobaczył, jak trzaskasz zamek w drzwiach wejściowych. Czasami będziesz walczył u boku kontrolowanych komputerowo sprzymierzeńców, ale chociaż ci faceci mogą być sympatyczni, to naprawdę nie są dobrzy w samoobronie, a prawdopodobnie złapiecie się na tym, że opłakują ich stratę bardziej niż ich towarzysze. Nie można też bashować rzeczy otwartych i nie ma nigdzie żadnych łazienek w świecie, który byłby tak szczegółowy, że naprawdę wydaje się żywy. A rzeczy, które nie zawsze są realistyczne lub wiarygodne, wciąż mogą być zabawne. i zabawny. Możesz robić, co chcesz. Dlaczego nie dowiedzieć się, co się stanie, jeśli spróbujesz złapać hrabiego Skingrada, kiedy patrzy ci prosto w środek ciężko strzeżonego dworu? Zawsze możesz załadować zapisaną grę, jeśli coś pójdzie nie tak i możesz szybko zapisać w dowolnym momencie.

Biorąc pod uwagę wszystko, co jest w tej grze, zaskakująco trudno jest znaleźć wiele błędów w tej grze. System inwentaryzacji mógłby być nieco bardziej uproszczony, a system obciążania szybko zakłóci twoje plany, aby zebrać i zabrać tyle rzeczy, ile chcesz, ale tych rzeczy nie warto wspomnieć. Jednak pewne odniesienie do technicznej wydajności gry jest konieczne. Na konsoli Xbox 360 możesz oczekiwać zwykle szybkiej i płynnej liczby klatek na sekundę oraz grafiki, które szczególnie dobrze wyglądają na ekranie o wysokiej rozdzielczości. Na wysokiej klasy komputerze PC gra wygląda jeszcze lepiej, ale jeśli nie masz szybkiej karty graficznej i co najmniej gigabajtowej pamięci RAM, możesz mieć problemy z wyglądem gry podczas ruchu w dopuszczalnej ramce stawka w wysokiej rozdzielczości. Częstotliwość klatek ma tendencję do opadania, gdy wiele postaci jest jednocześnie na ekranie, co może tłumaczyć, dlaczego w miastach nie ma tylu ludzi, ilu się spodziewamy. Sterowanie jest tak samo dobre na konsoli Xbox 360, jak na PC, chociaż użycie klawiszy numerycznych komputera jest trochę łatwiejsze niż przy użyciu kontrolera D 360 konsoli do szybkiego przełączania między elementami i mocami. Z drugiej strony wydaje się, że wiele innych elementów interfejsu zostało zaprojektowanych z myślą o wersji konsolowej, co sprawia, że ​​przełączanie się między panelami menu znaków za pomocą myszy wydaje się nieco nieporęczne na komputerze. Obie wersje zawierają dość częste, ale dość krótkie czasy ładowania, co jest lekką szkodą dla poczucia zanurzenia w grze, ale nic, czego nie spodziewałbyś się po grze z tak dużą ilością szczegółów.

Ostatecznie, którą wersję wybierzesz, powinna zależeć od tego, czy masz komputer o dużej mocy i czy masz konsolę Xbox 360 podłączoną do kina domowego. Jeśli nie masz tego pierwszego, wersja na Xboxa 360 jest względnie bezpieczniejsza i zyskuje dodatkowy profit w stosunku do swojego odpowiednika na PC, oferując kilka odblokowalnych osiągnięć, kusząc cię, by ukończyć główną misję i zarobić na utrzymanie we wszystkich różne gildie w grze. Ma jednak wyższą cenę detaliczną. W międzyczasie dostępny jest dostępny do pobrania zestaw narzędzi dla wersji na komputery PC, co z pewnością doprowadzi do niezliczonych ilości treści tworzonych przez użytkowników, które mogłyby wydłużyć żywotność gry. Nawiasem mówiąc, wersja Xbox 360 zawiera również haki do pobierania przyszłych treści za pośrednictwem Xbox Live.

To, co przytłaczające w Oblivionie, to jak dobre i jak wiele jest. Dosłownie prawie wszystko, co kiedykolwiek zostało zrobione dobrze wcześniej w poprzednich grach fabularnych, jest tutaj – zrobione co najmniej równie dobrze, jeśli nie lepiej. Od jakości opowieści i interakcji bohaterów do czystego dreszczyku walki, po wszystkie przyjemności, jakie można znaleźć w drobnych szczegółach gry – minigra lock-picking, system alchemii, sposób w jaki strzały utknęły w ofiarach, Zdolność do tworzenia własnych czarów, podręczny, pełnokolorowy podręcznik, różne książki, które możesz przeczytać w grze – to wszystko sprawia, że ​​Oblivion jest jednym z najlepszych, najdłuższych gier w historii. długi czas. Szkoda, że ​​nie ma multiplayer.

Comments

(0 Comments)

Twój adres email nie zostanie opublikowany.