Prawie rok po wydaniu gry FIFA 06, EA Sports wydało nieodłączną kontynuację tej gry, FIFA 07 na komputery PC, PlayStation 2 i Xbox. Zeszłoroczna gra mogła być opisana jako najlepsza gra FIFA do tej pory; więc pytanie brzmi oczywiście, czy EA Canada poprawiło tę grę w jakikolwiek znaczący sposób. Nie wszystkie zmiany, które wprowadzono od zeszłego roku, były lepsze, ale tutaj jest więcej niż wystarczająco usprawnień, aby FIFA 07 była warta zobaczenia.

Na przykład na boisku zobaczysz, że FIFA 07 gra zupełnie inną grę w piłkę nożną niż jej poprzednik, chociaż początkowo trudno jest dokładnie określić, co się zmieniło. Jedną z niewielu oczywistych zmian w tegorocznej grze jest to, że gracze przyspieszają i zwalniają bardziej realistycznie, co oznacza, że ​​nie mogą skręcić prawie tak szybko, gdy poruszają się z dużą prędkością. Powoduje to, że musisz podać piłkę więcej i, w zależności od stylu gry, może się okazać, że twój lewy (prawy analogowy) kij ma o wiele więcej zastosowań niż w zeszłym roku, gdy próbujesz pokonać przeciwników w jednym w jednej sytuacji. Zarówno przechodzenie, jak i używanie ruchów trików jest nieco trudniejsze w grze FIFA 07 niż w 06, a ponieważ tak jest w przypadku obu drużyn (a także dlatego, że walka podczas obrony jest nadal stosunkowo łatwa), wynikiem jest często posiadanie piłki zmienia się częściej.

Sztuczne ruchy stają się trudniejsze, nie dlatego, że mają niższy wskaźnik sukcesu, ale po prostu dlatego, że elementy sterujące są nieco mniej wybaczające. Sekcja dotycząca ruchów trików w instrukcji FIFA 07 zawiera więcej niż podobieństwo do listy ruchów specjalnych w grze walki, a dostępne ci sztuczki różnią się w zależności od tego, czy twój gracz jest aktywny, czy stoi w miejscu. Przekazywanie piłki nie stało się trudniejsze per se; po prostu nie możesz przyjąć tego za pewnik, ponieważ dokładność twoich karnych zależy teraz od pozycji gracza w stosunku do piłki i zamierzonego celu. Podanie graczowi bezpośrednio przed tobą, gdy masz piłkę na stopach, jest bardziej prawdopodobne niż podanie do kolegi z drużyny, który ledwo znajduje się w polu widzenia gracza, szczególnie jeśli próbujesz aby przejść do pierwszego dotknięcia po otrzymaniu piłki na wysokości talii. Długie ciągi jednoprzyciskowych pasaży są więc trudniejsze w grze FIFA 07 niż w poprzednich grach, co dodaje miłą mechanikę ryzyka w stosunku do nagrody za każdym razem, gdy spróbujesz, a nie poświęcisz chwilę, by uzyskać kontrolę nad piłką.

Strzały w bramce mają również duży wpływ na pozycję i równowagę gracza, a także na to, jak dobrze on ma kontrolę nad piłką. Jeśli spróbujesz zagrać w grę tak, jak FIFA 06, będziesz oglądał wiele swoich strzałów, aby przelecieć daleko od bramki i dotrzeć do tłumu. Czasami może to być frustrujące, ale z drugiej strony spektakularne, niemal niewiarygodne cele w grze są teraz wyjątkiem, a nie normą, co z pewnością jest dobre. Nie oznacza to jednak, że strzelanie goli w FIFA 07 jest trudne, ponieważ tak nie jest. Obrońcy zazwyczaj wycofują się z atakowania graczy trochę za dużo, a bramkarze, choć dobrze radzą sobie z zatrzymywaniem strzałów, są nieco zbyt podatni na rozlanie piłki, kiedy to robią. Warto zwrócić uwagę na nową funkcję „finezji”, która za pomocą przycisku modyfikującego, który musi zostać przytrzymany podczas robienia zdjęcia, pozwala uwalniać strzały, które są dokładniejsze, ale mniej skuteczne. To nie jest cecha, którą chcieliśmy wykorzystać, ale jeśli pokonałeś już obronę i zaokrągliłeś bramkarza, to świetny sposób na uniknięcie żenujących goli z powodu bramek.

Innym sposobem na uniknięcie potencjalnie kłopotliwych błędów, choć w bardziej subtelny sposób, jest utrzymanie tempa pracy zespołu. Twoje tempo, o czym świadczy miernik wydajności w lewym górnym rogu ekranu, wskazuje na to, jak dobrze twoi gracze sądzą, że gra idzie, co określa nie tylko aktualny wynik, ale także ostatnie wydarzenia na boisku. Jest więc całkowicie możliwe, że twój zespół będzie miał kilka bramek w dół, ale twoi gracze będą nadal grać najlepszą piłkę, lub, z tego samego powodu, wygrywając grę, ale walcząc o powstrzymanie swoich przeciwników. Trudno określić ilościowo, jak duży wpływ ma zachowanie graczy, ale jest to zdecydowanie zauważalne i cieszyliśmy się licznymi meczami, w których bieg gry zmienił się kilka razy w obu drużynach.

Mecze takie jak te, wraz z jednostronnymi badgorami, są prawdopodobnie tymi, które najlepiej prezentują jedną z najbardziej ulepszonych funkcji FIFA 07 – dźwięk w grze. Komentarz Clive’a Tyldesley’a z ITV i Andy’ego Greena z Sky Sports nie jest już tak powtarzalny jak w poprzednich latach, i jest zarówno dokładny, jak i dobrze dostarczony. Dopełnieniem wysiłków zespołu komentatorów jest doskonale hałas z tłumu, który zmienia się dramatycznie w zależności od tego, co dzieje się na boisku, a która z drużyn gra w domu. Wiele drużyn w FIFA 07 ma specyficzne pieśni tłumu (generalnie jest to tylko nazwa zespołu, który ciągle krzyczy, ale nadal jest fajnie), a te ustąpią gromkim oklaskom i wiwatującym lub jadowitym gwizdkom i gwizdom, dyktuje działanie. Szczególnie miłym akcentem jest to, że jeśli gospodarze wygrywają komfortowo i podają piłkę, a ich przeciwnicy nie dotykają się, kibice gospodarze zaczną kibicować każdemu ukończonemu pojedynkowi – kpiąc sobie z drużyny w dokładnie taki sam sposób, jak oczekujcie ich w prawdziwym życiu. Ponadto, gdy tłum jest cichy, od czasu do czasu słychać graczy nawołujących się nawzajem, choć znacznie łatwiej jest zrozumieć, co mówią, jeśli jesteś na placu ćwiczeń bez tłumu.

Tak jak w przypadku FIFA 06, gracze z twojej drużyny, którzy nie są kontrolowani, są biegli w robieniu off-the-ball i tak dalej. Będziesz musiał często uruchamiać ofensywne biegi ręcznie, ale osiąga się to za pomocą tylko jednego naciśnięcia przycisku, a kolejne podanie lub piłka zawsze odczuwa większą satysfakcję. Gracze kontrolowani przez procesor są mniej aktywni w obronie, niż w przypadku ataku, niestety, co jest szczególnie zauważalne, gdy kontynuują oni wycofywanie się z atakujących w strefie kar. Nie powinieneś polegać zbytnio na żadnym obrońcy, którego i tak nie kontrolujesz, a dobrą wiadomością jest to, że kiedy zmieniasz graczy w obronę, zazwyczaj otrzymujesz obrońcę z szansą interweniowania, a nie tego, który jest pościg z powrotem do przodu, nawet jeśli ten ostatni jest bliżej.

Jeśli obrońca, o którym mowa, interweniuje przy pomocy przesuwanego sprzętu, prawdopodobnie zauważysz, że fizyka piłki w FIFA 07 jest jeszcze lepsza niż w FIFA 06. Być może po raz pierwszy w grze FIFA piłka wydaje się być obiekt reaguje na siły zewnętrzne, a nie na fizykę, która jest sfałszowana dla niektórych animacji gracza. Fizykę piłki najlepiej pokazują strzały na bramkę, które robią coś niezwykłego, gdy uderzą w jeden z słupków lub poprzeczkę. Jednym z naszych najbardziej niezapomnianych goli był rzut wolny od Kevina Nolana z Bolton Wanderers, który uderzył mocno w poprzeczkę i odbił się prosto pod kątem, dzięki czemu piłka ledwo przekroczyła linię. Tego rodzaju cele nie zdarzają się często w realnym życiu, ale tak się dzieje i świetnie, że można teraz powiedzieć o grach FIFA.

Wspomniany cel był szczególnie satysfakcjonujący, ponieważ został zdobyty podczas interaktywnego meczu ligowego, a interaktywne ligi były główną nowością tegorocznej gry. Ligi interaktywne to tabele ligowe, które są generowane z wykorzystaniem wyników od graczy, którzy postawili swoje drużyny przeciwko sobie nawzajem online zgodnie z tym samym harmonogramem meczów stosowanym w rzeczywistości. Obsługiwane są cztery ligi z prawdziwego zdarzenia, w tym angielska Liga Mistrzów, angielska Ligue 1 Orange, pierwsza Dywizja Meksyku i niemiecka Bundesliga. To naprawdę niewiele więcej niż nowy sposób na porównanie z przeciwnikami w Internecie i śledzenie wyników, ale ponieważ przyczyniasz się do pozycji lidera ulubionej drużyny za każdym razem, gdy grasz, zdecydowanie zwiększa to doświadczenie. Przewidywalnie, modne zespoły, takie jak Chelsea i Manchester United, mają o wiele więcej graczy online niż wiele innych klubów, więc jeśli zdecydujesz się na jedno z nich, znalezienie przeciwników może być trudniejsze. Jeśli nie możesz znaleźć przeciwnika w odpowiednim czasie, możesz wziąć udział w imprezie z udziałem jednego z rywalizujących zespołów – przejmując kontrolę nad opozycją, mając nadzieję, że możesz pośrednio zyskać na swoim zespole, pokonując jego rywale w innym meczu. Możesz także wybrać zwykłą grę online w lobby.

Okazało się, że wersja Xbox FIFA 07 zapewniła nam najlepszą jakość w Internecie, nie tylko dlatego, że była to ta, z którą mieliśmy najmniej rozłączeń i najmniej opóźnień, ale także dlatego, że gra nie wymagała od nas rejestracji w EA Naród i przejść przez zwykły rytuał zgody na to, aby strona internetowa związana z piłką nożną przesłała nam spam (dla zapisu, nigdy świadomie go nie otrzymaliśmy) w zamian za zniesienie niewielkiej opłaty abonamentowej. Poza tym gra na PC była w większości wolna od opóźnień, ale system lobby EA Nation jest nieco nieporęczny w porównaniu do gier konsolowych. Wersja FIFA 07 na PS2 wykorzystuje te same internetowe menu i system lobby jak gra na Xboksie, ale w każdym meczu, w którym graliśmy, doznaliśmy pewnego opóźnienia i niejednokrotnie byliśmy nagle rozłączeni, a następnie bardzo rozczarowani widząc statystyki obok naszej nazwy sugerujące, że celowo rezygnujemy z gier – co bez wątpienia powstrzymało niektórych potencjalnych przeciwników przed graniem przeciwko nam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *