Druga wojna światowa mogła zakończyć się w 1945 roku, ale to nie powstrzymało osi i sprzymierzeńców od prowadzenia wojny przeciwko sobie na froncie gier wideo. Call of Duty 2 był jedną z najlepszych gier Xbox 360, kiedy system wystartował w listopadzie ubiegłego roku. Gra wykorzystała moc konsoli do generowania doskonałych efektów wizualnych i dźwięku, zanurzając graczy w walce, jak nigdy dotąd. Z deweloperem Call of Duty 2, Infinity Ward, który przeszedł do innych projektów, seria została przekazana w ręce Treyarcha, twórcy gry Call of Duty 2: Big Red One. Nie zawiódł. Call of Duty 3 gra tak samo dobrze, jak jego poprzednik, a także ma ulepszony tryb multiplayer i efekty wizualne.

Call of Duty 3 ma miejsce w 1944 roku podczas Breakout Normandii. Po pomyślnym lądowaniu na plażach Francji, sprzymierzeni skupili się na wyprowadzeniu Niemców z Francji i uwolnieniu Paryża, który wówczas był pod kontrolą nazistów. Tak jak w przypadku ostatniej gry, wcielasz się w rolę kilku różnych żołnierzy, a będziesz uczestniczyć w kampaniach na Amerykę, Wielką Brytanię, Kanadę i Polskę. Kampania każdego kraju ma unikalną fabułę, która ma za zadanie emocjonalnie zaangażować się w bohaterów, ale historie nie są zbyt interesujące; jest żołnierz o silnej niechęci do Francuzów, apodyktyczny sierżant i młody radiooperator, którego nazwano tchórzem. Choć historie nie są szczególnie wciągające, walka o cztery różne armie działa, ponieważ daje poczucie nie tylko ile wysiłku zajęło zmaganie się z Francją przed Niemcami, ale także to, że nie tylko Stany Zjednoczone zaginionych mężczyzn i kobiet podczas drugiej wojny światowej.

Po raz kolejny gra rozpoczyna się krótką misją szkoleniową, choć tym razem jest nieco krótsza. Tutaj dowiesz się, jak strzelać z broni i rzucać granaty, a także jak się poruszać. Sterowanie jest identyczne jak w Call of Duty 2, zarówno w sposobie ich układania, jak iw sposobie odczuwania. Możesz strzelać bronią, naciskając szybko spust, ale to nie pozwala na dużą dokładność. Aby precyzyjnie celować, będziesz chciał pociągnąć lewy spust, który podniesie twój pistolet do poziomu oczu i pozwoli ci użyć celownika broni. Tutaj jesteś podatny na zranienia w czasie, który zajmuje podniesienie broni i podczas czekania na efekt rozmycia, który symuluje twoje oczy, koncentrując się na oczyszczeniu. To subtelny efekt, ale działa naprawdę dobrze i nie jest przesadzony. Możesz także wykonać atak w zwarciu, naciskając prawy drążek analogowy. Kliknięcie lewym kijem analogowym przywołuje lornetkę – niefortunny wybór mapowania przycisków, ponieważ zbyt łatwo jest przypadkowo popchnąć kij, gdy wdrapujesz się na swoje życie. Możesz rzucać granaty dymne, aby tworzyć granaty z osłonami i odłamkami, aby usunąć duże grupy Wehrmachtu. Call of Duty 3 pozwala również na zgarnianie granatów rzucanych przez wroga i odrzucenie ich. Aby uniemożliwić powrót granatów do nadajnika, możesz „gotować” granat, naciskając i przytrzymując prawy zderzak, który pozwala granatowi zbliżyć się do detonacji, zanim go wyrzucisz. Jest to ważna technika do opanowania – nie tylko dlatego, że jest przydatna, ale także dlatego, że jej wkręcenie powoduje wybuch granatu w twoich rękach. Ponieważ w grze nie ma paska zdrowia, musisz oglądać ekran, gdy dostaniesz trafienie. Gdy zostaniesz postrzelony, krawędzie ekranu zmieniają się na szkarłatne i zbliżają się do ciebie, tym bardziej dostaniesz trafienie. Jeśli padniesz ofiarą granatu lub kuli, a nie umrzesz, musisz jedynie szukać schronienia, aby odzyskać zdrowie.

Po ukończeniu treningu wskakujesz na tył ciężarówki i jedziesz do bitwy. Kiedy wydostaniesz się z ciężarówki, lub raczej zostanie wydmuchnięta z ciężarówki przez wybuch, zostaniesz wzmocniony przez ścianę cmentarza. Tutaj znajdziesz się w jednej z najbardziej imponujących strzelanin w dowolnej strzelance FPS. Gdziekolwiek spojrzysz, tam jest rzeź. Pociski i granaty wirują w powietrzu, podczas gdy bomby eksplodują, pozostawiając żołnierzy, którzy szukają jakiejkolwiek osłony – czy to zbombardowanego mauzoleum, czy grobowca. Ciała waszych poległych towarzyszy są porozrzucane po polu bitwy – przypominam, że jeśli nie chcecie do nich dołączyć, musicie się ruszać. Późniejszy poziom widzi drogę na pastwisku, używając czołgu (a nawet zwłok martwych krów) jako osłony, aby osłonić się przed nazistowskimi żołnierzami, którzy otaczają pole. Większość pozostałych 14 misji nie jest tak intensywna jak te dwa przykłady, ale rzadko można znaleźć nudny moment.

Call of Duty 3 to nie działający FPS, ale nie jest tak powolny jak strzelanka taktyczna. Będziesz walczył wraz z żołnierzami kontrolowanymi przez procesor, a ty na ogół będziesz musiał trzymać się za osłoną, zbierać jak najwięcej żołnierzy, a następnie przejść do następnej bezpiecznej lokalizacji. Ponieważ spędzasz tyle czasu za osłoną, byłoby miło mieć umiejętność odchudzenia, ale bez tego możesz zrobić całkiem dobrze. Ponieważ sztuczna inteligencja gry wydaje się „mądrzejsza” niż typowy FPS, frustrujące może być niemożność wyczyszczenia określonej sekcji z powodu tanich sztuczek, takich jak pojawianie się nowych wrogów, aby zastąpić poległych żołnierzy na zewnątrz (nie robią tego wewnątrz). Ale kiedy już dojdziesz do wniosku, że nie możesz ich wszystkich zabić, nie powinno ci to zbytnio przeszkadzać. Nadal musisz uważać, aby nie strzelać do innych żołnierzy, ale gra jest bardziej wyrozumiała tym razem – gra nie kończy się natychmiast, gdy wystrzelisz pierwszą kulę w klatkę swojego towarzysza. Call of Duty 3 nie jest strasznie trudną grą z ustawieniem domyślnym, ani nie jest szczególnie długotrwały, od 8 do 10 godzin od początku do końca. Na domyślnym poziomie trudności, żołnierze wroga nie są zbyt agresywni i ciągle podążają za tymi samymi wzorami, więc łatwo usiąść i czekać, aż się pokażą. Czołowi weterani, którzy szukają większego wyzwania, będą chcieli podnieść poziom trudności na poziomie trudnym lub doświadczonym, ponieważ powoduje to znacznie inne i bardziej intensywne doświadczenie. Wrogowie są znacznie bardziej agresywni, są lepszymi strzałami, a twoje zdrowie znika znacznie szybciej.

Cele misji są zróżnicowane, ale nie odbiegają od tego, czego można się spodziewać po typie strzelanki pierwszoosobowej, która ma miejsce podczas II wojny światowej. Czasami musisz po prostu dostać się z punktu A do punktu B, podczas gdy innym razem będziesz musiał bronić obszaru przed atakiem, ratować zakładników lub zasadzić ładunki wybuchowe. Będziesz także musiał użyć swojej lornetki, by oznaczyć cele dla ataków lotniczych, stacjonarnych dział, a nawet jeździć z tyłu jeepa i odrywać złych ludzi za pomocą karabinu maszynowego jeepa. Zamiast pojedynczej drogi do sukcesu, istnieje wiele sposobów podejścia do misji. Czasami gra przedstawia ci jednoznaczne opcje, podczas gdy innym razem będziesz musiał je znaleźć sam. Każdy cel jest pokazany jako gwiazda na twoim radarze, dzięki czemu można go łatwo znaleźć nawet w ogniu bitwy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *